Μεσογειακή διατροφή

Η Μεσογειακή διατροφή δεν είναι απλώς ένα πρότυπο υγιεινής διατροφής. Είναι ένα πολύτιμο μυστικό μακροζωίας και ευζωίας που μοιράζονται οι κάτοικοι της Μεσογείου. Στηρίζεται στις πρώτες ύλες που χαρίζει απλόχερα η φύση, όπως είναι τα δημητριακά, τα όσπρια, τα φρούτα, οι καρποί, τα βότανα, τα λαχανικά και το ψάρι. Είναι πλήρης σε θρεπτικά συστατικά, έχει σωστή αναλογία γευμάτων και εκλεκτό ελαιόλαδο.

Η σημασία της Μεσογειακής διατροφής δεν στηρίζεται μόνο στην τροφή που καταναλώνεται αλλά και στον κοινωνικό χαρακτήρα του φαγητού με αλληλεπίδραση, γεγονός που έκανε την UNESCO (2010) να την συμπεριλάβει στον Κατάλογο Άυλης Πολιτιστικής Κληρονομιάς της Ανθρωπότητας.

Ο όρος «Μεσογειακή διατροφή» καθιερώθηκε μετά την «Έρευνα των Επτά Χωρών» του Ancel Keys, το 1967,  που μελετούσε τις διατροφικές συνήθειες στην Ελλάδα, Ιταλία, Ισπανία, Ν. Αφρική, Φινλανδία, Ν. Αφρική, Ιαπωνία. Ο όρος χρησιμοποιείται σταθερά στη διεθνή βιβλιογραφία ακόμα και μετά την μετά-αναλυτική έρευνα του 2010 που καταλήγει στην ανάγκη εξέτασης πρόσθετων διατροφικών παραγόντων.

Τα αποτελέσματα της έρευνας, που περιλάμβανε τη διαχρονική παρακολούθηση μιας ομάδας 700 περίπου ανδρών αγροτικής περιοχής της Κρήτης, επιβεβαίωσαν τα θεαματικά οφέλη των διατροφικών συνηθειών των λαών της Μεσογείου και έστρεψαν το ενδιαφέρον της παγκόσμιας επιστημονικής κοινότητας στο «φαινόμενο της Κρήτης». Από τη μελέτη, φάνηκε ότι ο πληθυσμός αυτός είχε τους λιγότερους θανάτους από έμφραγμα της καρδιάς και τις διάφορες μορφές καρκίνου σε σύγκριση με άλλες ανεπτυγμένες χώρες. Ο πληθυσμός της Κρήτης ήταν ο μακροβιότερος σε σύγκριση με άλλες ανεπτυγμένες χώρες.

Ήδη από το 1948, το Αμερικανικό ίδρυμα Rockefeller δήλωνε ότι «Η μακροζωία των Κρητικών οφείλεται κατά ένα μεγάλο μέρος στη διατροφή την οποία ακολουθούν», ενώ το 1999, ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας διατύπωσε την άποψη ότι «H παραδοσιακή διατροφή των Κρητικών συντελεί στη διατήρηση της καλής υγείας και στην αύξηση της μακροζωίας». Μάλιστα, αποκαλούσαν τον 40χρονο κρητικό του 1960 με τον όρο «φαινόμενο», επειδή ήταν «θωρακισμένος» από παθήσεις καρδιάς και πολλών ειδών καρκίνου.

Η παραδοσιακή κρητική διατροφή είναι τόσο ισορροπημένη που σε πολλές χώρες του κόσμου, όπως η Γαλλία, η Γερμανία και οι ΗΠΑ χρησιμοποιείται ο όρος «Κρητική Διατροφή», όταν αναφέρονται στον υγιεινό τρόπο διατροφής. Αποτελεί σημαντικό κομμάτι της μεσογειακής διατροφής και χαρακτηρίζεται από υψηλή κατανάλωση υδατανθράκων, φυτικών ινών και αντιοξειδωτικών ουσιών (κρητικό παξιμάδι, όσπρια, φρούτα και λαχανικά), αλλά και μονοακόρεστων λιπαρών, όπως είναι το εξαιρετικό παρθένο ελαιόλαδο.

Πολλοί ερευνητές υποστηρίζουν ότι η κρητική παραδοσιακή διατροφή είναι η καλύτερη εκδοχή της μεσογειακής διατροφής.

Ιδιαίτερα το κρητικό παξιμάδι έχει πλούσια διατροφική αξία και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της διατροφής που ακολουθούν οι κάτοικοι της Κρήτης. Το άμυλο που περιέχει χαρίζει σταθερή ενέργεια στον οργανισμό, ενώ οι φυτικές του ίνες βοηθούν στην καλή λειτουργία του εντέρου και δρουν προστατευτικά κατά της εμφάνισης του σακχαρώδη διαβήτη και των καρδιαγγειακών νοσημάτων, σε μια ισορροπημένη διατροφή που ταιριάζει με το παξιμάδι.

Γι’ αυτό και είναι σημαντικό να επιλέγετε ένα παξιμάδι υψηλής ποιότητας, όπως είναι τα κρητικά παξιμάδια “το Μάννα” Τσατσαρωνάκη. Ζυμωμένα με τις πιο αγνές πρώτες ύλες, με εξειδικευμένα μίγματα αλεύρων και με εκλεκτής ποιότητας ελαιόλαδο που αποτελεί το αληθινό χρυσάφι της Μεσογειακής γης, ακολουθώντας πάντα την ίδια μυστική συνταγή εδώ και δεκαετίες.

Από το 1948 μέχρι και σήμερα, η οικογένεια Τσατσαρωνάκη έχει καταφέρει να δημιουργήσει έναν πλούτο γεύσεων με τα υψηλής διατροφικής αξίας προϊόντα της. Μένει πάντα πιστή στις αρχές που πρεσβεύει η κρητική διατροφή και κατ’ επέκταση η σωστή μεσογειακή διατροφή, και δημιουργεί προϊόντα με αγάπη και υπευθυνότητα για να σας συντροφεύουν στην κάθε σας στιγμή.